– Vi förstår frustrationen hos våra supportrar som vill köpa biljetter snabbt och enkelt, det är också ett sätt som vi vill sälja biljetter på. Därav den stora besvikelsen på leveransen av AXS biljettsystem hittills, säger Stina Jansson, försäljningschef inom privatmarknad på AIK Fotboll.
Anledningen till bytet från SRO till AXS är, som tidigare kommunicerat, baserat på att det tidigare biljettsystemet som ägdes av SRO valde att efter säsongen 2023 dra sig ur den nordiska marknaden.
Vi på AIK Fotboll är medvetna om de problem som har funnits hos AXS både under årskortsförsäljningen och de biljettsläpp som har skett under början av 2024. Vår ambition har varit att tillsammans med AXS jobba för att alla köp via systemet ska förbättras. Däremot har vi kunnat konstatera att AXS inte har levererat, varken på den tekniska plattformen eller i den stödfunktion som vi är i behov av för att fortsätta sälja biljetter enligt vår strategi och önskemål. Detta är så klart olyckligt och vi gör allt vi kan för att klubbens supportrar ska få en så problemfri upplevelse som möjligt vid biljettköp till AIK Fotbolls hemmamatcher.
– Med det sagt så vill vi förtydliga att biljettförsäljningen till både herrlagets cupderby och hemmapremiären i Allsvenskan, trots komplikationer från AXS, har sålts på i en imponerande takt. Här vi vill lyfta vår tacksamhet till våra supportrars tålamod med biljettsystemet, säger Stina Jansson.