AIK stärker sin position som Sveriges starkaste idrottsvarumärke

2024.03.19, kl 16:30
Sedan 2012 har den oberoende affärstidningen Sport & Affärer genomfört årliga undersökningar där man frågat det svenska folket vilka tre svenska idrottsklubbar som de anser har det starkaste varumärket. Resultatet från 2024 års undersökning är nu färdigställt och AIK får sitt bästa resultat någonsin.

Allmänna Idrottsklubben har sedan flera år tillbaka toppat Sport & Affärers lista på den idrottsförening som har det starkaste varumärket i landet. AIK Fotbolls representationslag hade under säsongen 2023 två helt olika verkligheter då damlaget gick som tåget i Elitettan, medan herrlaget hade en tuff säsong och behövde kämpa in i det sista för att säkra det allsvenska kontraktet. Trots detta så har AIK stärkt sin position i toppen och man ökar med 2,7 procentenheter till 16,9% – vilket också är den bästa siffran som uppmäts sedan tidningen startade med mätningarna 2012. AIK toppar därmed listan på idrottsklubbar med en marginal på 4,7 procentenheter till tvåan, Djurgårdens IF.

Undersökningen genomfördes under februari månad 2024 där personer i åldern 18-89 blev tillfrågade vilka tre klubbar som de anser har det starkaste varumärket för idrottsklubbar. Frågorna som ställs i webbenkäten är utformade på så sätt att de som deltar inte enbart ska lyfta fram sin egen favoritklubb.

Text: AIK Fotboll

Huvudpartners

Ligapartners dam

Affärspartners

Samhällspartner

Välgörenhetspartner

© AIK Fotboll 2024

Sök på AIK Fotboll