Som ett resultat av ett konstruktivt och kreativt samarbete mellan C More, FreeWater Pictures, AIK Fotboll och Djurgården Fotboll kan vi nu presentera Fiskederbyt 2019. Fiskederbyt visar den starka rivaliteten men även glimten i ögat mellan de eviga rivalerna på en helt annan spelplan än tidigare.
– AIK och Djurgården är stora rivaler på fotbollsplanen och så kommer det alltid att förbli. Däremot har vi upplevt att vi kan bli bättre på att dra nytta av det stora intresse som derbyna för med sig och omvandla det till någonting positivt även de dagar då vi inte spelar match mot varandra. När den här möjligheten nu dök upp kände vi att tillfället var det rätta att utmana gamla sanningar. Så vi presenterade idén kring Fiskederbyt för våra samarbetspartners – och gensvaret vi fick var enormt, säger Stefan Jonasson, kommersiell chef i AIK Fotboll.
I samband med det allsvenska sommaruppehållet och spelarnas semester i juni mätte deltagarna under en intensiv dag på sjön sina fiskekunskaper i ett rafflande derby, där såväl fiskekunskaper samt möjlighet att lära känna deltagarna på ett nytt sätt och i en ny kontext sattes i fokus. Givetvis med tävlingsmomentet och rivaliteten mellan klubbarna i centrum. AIK:s lag består av lagkaptenen Nils-Eric Johansson samt Daniel Sundgren och Stefan Silva.
– Jag är övertygad om att samarbeten över klubbgränserna är rätt väg att gå för att stärka AIK Fotboll både på och utanför planen. Dessutom vill man ju inte tacka nej till möjligheten att få besegra Djurgården för tredje gången säsongen 2019, säger Stefan Jonasson.
AIK Fotboll vill rikta ett stort tack till våra samarbetspartners Volkswagen Stockholm, Fromm och Athletic Work samt FreeWater Pictures för att de gjort produktionen av Fiskederbyt 2019 möjlig.
Fiskederbyt produceras av FreeWater Pictures, bland annat kända för att producera programmet “Pike Fight”, och kommer att visas i två avsnitt i C More och Sportkanalen i början av november 2019.