– Vi går från att genomföra tidsbegränsade kampanjer för att istället ta fram format som lever över en hel säsong. Det tycker vi bättre speglar hur vår publik förhåller sig till klubben. Konceptet ’Å jag minns den dagen’ kommer att kunna aktiveras vid flera tillfällen under 2020. Vi vill få människor att minnas vad AIK betytt för dem och hur de blev en del av klubben, säger Fredrik Söderberg, biljett- och marknadschef AIK Fotboll.
Tidigare har film varit det vanligaste sättet att uttrycka kampanjer på. Nu väljer klubben istället att använda sig av podcast som format.
– Fördelen med podcast är att vi når ut djupt och brett på samma gång. Det är ett bra sätt att berätta historier på vilket är syftet med kampanjen. Film får oftast en stor spridning, men har också en kort livslängd. Vår podcast kommer att leva över minst åtta veckor då vi kommer med nytt innehåll varannan vecka.
Avsnitten kommer att återge olika delar av AIK:s historia. Det första avsnittet, La Victoria, berättar om hur en ungdomstränare från Bredäng tog sitt fotbollslag till Råsunda Fotbollsstadion och på så sätt väckte ett spirande intresse för klubben och supporterkulturen hos flera av spelarna.
– Det handlar om livet. Hur AIK blev en del av livet, i vissa fall kanske den största och viktigaste delen.
Å jag minns den dagen kommer att finnas tillgänglig på till exempel Acast, iTunes och Spotify. Premiäravsnittet La Victoria släpps den 11 februari kl 07.00.