Sedan tretton år tillbaka har Sport & Affärer listat den idrottsförening som har det starkaste varumärket i landet. Allmänna Idrottsklubben har toppat listan under samtliga år, och gör så även under 2025.
Säsongen 2024 pendlade med både höga och låga sportsliga resultat för AIK Fotbolls representationslag. En tuff säsong i Damallsvenskan slutade glädjande nog med förnyat kontrakt, medan herrlaget nöp den viktiga tredjeplatsen i Allsvenskan och säkrade Europaspel inför kommande säsong. I och med detta har AIK behållt sin position i toppen som landets starkaste idrottsvarumärke och står kvar på 16,9% i mätningen. AIK på förstaplats har 4,2 procentenheter till tvåan, Djurgårdens IF.
– Att år efter år utses till Sveriges starkaste idrottsvarumärke är en ovärderlig styrka i dialogen med potentiella partners. För företag som vill etablera sig i Skandinavien och Sverige framstår AIK som det självklara valet, säger Johan Westin, försäljningschef på AIK Fotboll.
Information gällande undersökningen:
Undersökningen är genomförd som en webbundersökning inom ramen för Demoskops webbomnibus under perioden den 26 november och 4 december 2024. Urvalet i undersökningen görs inom ramen för en i förväg rekryterad onlinepanel. Urvalet inom panelen är riksrepresentativt och kan sägas utgöra ett mini-Sverige. Resultaten baseras på 1.005 genomförda webbenkäter med personer mellan 18–89 år. Urvalsprincipen är densamma som i Demoskops månatliga väljarundersökningar som publiceras i Aftonbladet och Svenska Dagbladet. Procentandelarna i resultaten utgör antalet svar för en viss klubb i förhållande till det totala antalet klubbar som nämnts.